Referenser till SFS 2008:717 opengov.se http://www.opengov.se/ http://www.opengov.se/govtrack/sfs/feed/2008:717/ http://www.opengov.se/govtrack/dir/2009:59/ 2009-06-25T12:00:00+01:00 2009-06-25T12:00:00+01:00 2009:59 Inrättande av Försvarsunderrättelsedomstolen Försvarsdepartementet <p></p> <p>Beslut vid regeringssammanträde den 25 juni 2009</p> <h2 id="sammanfattning">Sammanfattning</h2> <p>En särskild utredare ska förbereda och genomföra bildandet av en ny domstol, Försvarsunderrättelsedomstolen. Domstolen ska enligt ett förslag till lag om försvarsunderrättelsedomstol ha till uppgift att ansvara för tillståndsgivning enligt ett förslag till lag om ändring i lagen <a href="https://lagen.nu/2008:717">(2008:717)</a> om signalspaning i försvarsunderrättelseverksamhet. Uppdraget gäller med förbehåll för att riksdagen fattar nödvändiga beslut. Utredaren ska bl.a. besluta om domstolens närmare organisation och bemanning. Utgångspunkten för arbetet ska vara att domstolen tar över Signalspaningsnämndens befintliga resurser. Den nya domstolen ska kunna inleda sin verksamhet den 1 december 2009.</p> <h2 id="bakgrund">Bakgrund</h2> <p>Riksdagen antog den 18 juni 2008 lagen <a href="https://lagen.nu/2008:717">(2008:717)</a> om signalspaning (prop. 2006/07:63, bet. 2007/08:FöU15, rskr. 2007/08:266). Lagen föreskriver att signalspaning i försvarsunderrättelseverksamhet endast får ske i de fall regeringen eller, enligt regeringens bestämmande, en myndighet närmare bestämt inriktningen av signalspaningen. För en myndighets närmare inriktning av signalspaning krävs tillstånd, om inte inriktningen har angetts av regeringen eller Regeringskansliet. Tillstånd lämnas av den myndighet som regeringen bestämmer, Signalspaningsnämnden.</p> <p>Signalspaningsnämnden inrättades den 1 januari 2009 och ansvarar för prövningen av tillstånd till signalspaning fram till dess att Försvarsunderrättelsedomstolen inrättas, vilket enligt propositionen Förstärkt integritetsskydd vid signalspaning (prop. 2008/09:201) bör ske den 1 december 2009. Vid samma tidpunkt ska Signalspaningsnämnden avvecklas.</p> <h2 id="uppdrag">Uppdraget</h2> <p>En särskild utredare ska svara för det förberedelsearbete som behövs för att den nya domstolen, Försvarsunderrättelsedomstolen, ska kunna inleda sin verksamhet den 1 december 2009. Domstolen ska enligt förslag till lag om försvarsunderrättelsedomstol ha till uppgift att ansvara för tillståndsgivning enligt förslag till lag om ändring i lagen <a href="https://lagen.nu/2008:717">(2008:717)</a> om signalspaning i försvarsunderrättelseverksamhet. Båda lagförslagen finns i propositionen Förstärkt integritetsskydd vid signalspaning (prop. 2008/09:201).</p> <p>Utredaren ska förbereda uppbyggnaden av domstolen och ska i det sammanhanget ingå nödvändiga avtal för domstolens räkning. Utredaren ska bedöma vilken kompetens som är nödvändig för domstolens verksamhet, besluta om bemanning av domstolens kansli och i övrigt utöva arbetsgivarens befogenheter. Vid bemanningen av Försvarsunderrättelsedomstolen ska 6 b § lagen <a href="https://lagen.nu/1982:80">(1982:80)</a> om anställningsskydd beaktas. Utredaren ska fullgöra de åtgärder som krävs enligt lagen <a href="https://lagen.nu/1976:580">(1976:580)</a> om medbestämmande i arbetslivet.</p> <p>Utredaren ska förbereda lämplig organisation och lämpliga arbetsformer för verksamheten samt utarbeta en arbetsordning och en arkivplan för domstolen.</p> <p>Utgångspunkten för arbetet ska vara att domstolen tar över administrativa system, lokaler och andra tillgångar från Signalspaningsnämnden. Domstolen ska liksom nämnden vara ansluten till den statliga redovisningsorganisationen.</p> <p>Uppdragets genomförande och tidsplan</p> <p>Uppdraget ska genomföras i nära dialog med Regeringskansliet (Försvarsdepartementet).</p> <p>Utredaren ska i den utsträckning som är nödvändigt samråda med berörda myndigheter och organisationer. Utredaren ska även samråda med Ekonomistyrningsverket, Arbetsgivarverket och Statens pensionsverk.</p> <p>Utredaren ska hålla berörda centrala arbetstagarorganisationer informerade om arbetet och ge dem möjlighet att framföra synpunkter.</p> <p>Senast den 1 september 2009 ska utredaren lämna förslag till förordning med instruktion för Försvarsunderrättelsedomstolen och till de författningsändringar i övrigt som anses nödvändiga.</p> <p>Senast den 1 oktober 2009 ska utredaren till regeringen lämna förslag om regleringsbrev.</p> <p>Det står utredaren fritt att lämna även andra förslag som utredaren finner behov av för domstolens verksamhet.</p> <p>Uppdraget gäller med förbehåll för att riksdagen fattar nödvändiga beslut (prop. 2008/09:201 Förstärkt integritetsskydd vid signalspaning). När det behövs ska åtgärder, såsom t.ex. tecknande av avtal, förses med förbehåll att riksdagen fattar nödvändiga beslut.</p> <p>Slutrapport om vilka åtgärder utredaren vidtagit i sitt arbete m.m. ska lämnas till regeringen senast den 18 december 2009.</p> <p> (Försvarsdepartementet) </p> http://www.opengov.se/govtrack/dir/2008:137/ 2008-11-13T12:00:00+01:00 2008-11-13T12:00:00+01:00 2008:137 Inrättande av Signalspaningsnämnden Försvarsdepartementet <p></p> <p>Beslut vid regeringssammanträde den 13 november 2008</p> <h2 id="sammanfattning">Sammanfattning av uppdraget</h2> <p>En särskild utredare ska förbereda och genomföra bildandet av en ny myndighet, Signalspaningsnämnden, med uppgift att ansvara för tillståndsgivning enligt 5 § lagen <a href="https://lagen.nu/2008:717">(2008:717)</a> om signalspaning i försvarsunderrättelseverksamhet. Uppdraget gäller med förbehåll för att riksdagen fattar nödvändiga beslut. Utredaren ska bl.a. besluta om nämndens närmare organisation och bemanning. Den nya nämnden ska kunna inleda sin verksamhet den 1 januari 2009.</p> <h2 id="bakgrund">Bakgrund</h2> <p>Riksdagen antog den 18 juni 2008 lagen <a href="https://lagen.nu/2008:717">(2008:717)</a> om signalspaning (prop. 2006/07:63, bet. 2007/08:FöU15, rskr. 2007/08:266). Lagen föreskriver att signalspaning i försvarsunderrättelseverksamhet endast får ske i de fall regeringen eller, enligt regeringens bestämmande, en myndighet närmare bestämt inriktningen av signalspaningen. För en myndighets närmare inriktning av signalspaning krävs tillstånd, om inte inriktningen har angetts av regeringen eller Regeringskansliet. Tillstånd lämnas av den myndighet som regeringen bestämmer.</p> <p>Signalspaningsnämnden ska ansvara för prövningen av tillstånd till signalspaning fram till dess att den av regeringen aviserade domstolen inrättas. Detta kommer att ske senast i samband med att signalspaning mot signaler i tråd blir möjligt, vilket enligt riksdagens beslut äger rum den 1 oktober 2009.</p> <h2 id="uppdrag">Uppdraget</h2> <p>En särskild utredare ska svara för det förberedelsearbete som behövs för att den nya nämndmyndigheten, Signalspaningsnämnden, ska kunna inleda sin verksamhet den 1 januari 2009. Signalspaningsnämnden ska ansvara för tillståndsgivning enligt 5 § lagen <a href="https://lagen.nu/2008:717">(2008:717)</a> om signalspaning i försvarsunderrättelseverksamhet.</p> <p>Utredaren ska senast den 15 december 2008 lämna förslag till verksamhetsplan samt budgetunderlag för 2009.</p> <p>Utredaren ska bistå Regeringskansliet (Försvarsdepartementet) vid utarbetandet av regleringsbrev för 2009.</p> <p>Utredaren ska förbereda uppbyggnaden av nämnden och ska i det sammanhanget ingå nödvändiga avtal för nämndens räkning. Utredaren ska bedöma vilken kompetens som är nödvändig för nämndens verksamhet, besluta om bemanning av nämndens kansli och i övrigt utöva arbetsgivarens befogenheter. Utredaren ska vidta de åtgärder som krävs enligt lagen <a href="https://lagen.nu/1976:580">(1976:580)</a> om medbestämmande i arbetslivet.</p> <p>Utredaren ska utarbeta lämplig organisation och lämpliga arbetsformer för verksamheten samt utarbeta en arbetsordning och en arkivplan för nämnden.</p> <p>En utgångspunkt för frågan om lokalisering av nämnden är att den ska kunna utföra sina arbetsuppgifter effektivt. En annan utgångspunkt är att den inte ska lokaliseras tillsammans med Försvarets underrättelsenämnd.</p> <p>Utredaren ska hyra eller planera för förhyrning av lämpliga lokaler. Vidare ska utredaren förbereda för anskaffandet av administrativa system för ekonomistyrning, diarieföring m.m. samt förbereda nämnden för anslutning till det statliga redovisningssystemet och lägga upp redovisningsplaner. Utredaren ska undersöka möjligheten att samutnyttja administrativa system och servicefunktioner hos andra statliga myndigheter.</p> <p>Uppdragets genomförande och tidsplan</p> <p>Uppdraget ska genomföras i nära dialog med Regeringskansliet (Försvarsdepartementet).</p> <p>Utredaren ska i den utsträckning som är nödvändigt samråda med berörda myndigheter och organisationer. Utredaren ska även samråda med Ekonomistyrningsverket, Arbetsgivarverket och Statens pensionsverk.</p> <p>Utredaren ska hålla berörda centrala arbetstagarorganisationer informerade om arbetet och ge dem möjlighet att framföra synpunkter.</p> <p>Det står utredaren fritt att lämna även andra förslag som utredaren finner behov av för nämndens verksamhet.</p> <p>Uppdraget gäller med förbehåll för att riksdagen fattar nödvändiga beslut (prop. 2008/09:1, utg.omr. 06). När det behövs ska åtgärder, såsom t.ex. tecknande av avtal, förses med förbehåll att riksdagen fattar nödvändiga beslut.</p> <p>Slutrapport ska lämnas till regeringen senast den 31 december 2008.</p> <p> (Försvarsdepartementet) </p> http://www.opengov.se/govtrack/dir/2008:120/ 2008-10-09T12:00:00+01:00 2008-10-09T12:00:00+01:00 2008:120 Underrättelseinhämtning för vissa polisiära behov Justitiedepartementet <p></p> <p>Beslut vid regeringssammanträde den 9 oktober 2008</p> <h2 id="sammanfattning">Sammanfattning av uppdraget</h2> <p>Mot bakgrund av att Försvarets radioanstalt endast kommer att bedriva signalspaning i försvarsunderrättelseverksamhet enligt den inriktning som regeringen, Regeringskansliet och Försvarsmakten bestämmer, uppdras åt en särskild utredare att</p> <p>o kartlägga Säkerhetspolisens och Rikskriminalpolisens behov av underrättelser om utländska förhållanden,</p> <p>o utreda hur detta behov ska kunna tillgodoses på ett rättssäkert och effektivt sätt, och</p> <p>o lämna fullständiga författningsförslag i frågan.</p> <p>Utredaren ska redovisa uppdraget senast den 30 juni 2009.</p> <h2 id="bakgrund">Bakgrund</h2> <p>En grundläggande statlig uppgift är att skydda landet mot bl.a. terrorism och andra hot mot rikets säkerhet. Ett viktigt verktyg i det arbetet är underrättelseinhämtning.</p> <p>Försvarets radioanstalt har i hög grad bidragit till underrättelseinhämtningen om utländska förhållanden när det gäller bl.a. internationell terrorism, annan grov gränsöverskridande brottslighet och främmande underrättelseverksamhet mot svenska intressen. Underrättelser som inhämtats inom ramen för försvarsunderrättelseverksamheten har rapporterats till Säkerhetspolisen och Rikskriminalpolisen och utgjort ett viktigt underlag för myndigheternas verksamhet.</p> <p>Behovet av en utredning</p> <p>Den 1 januari 2009 träder nya regler i kraft för signalspaning i försvarsunderrättelseverksamhet. Från och med den 1 oktober 2009 är det möjligt att inom ramen för sådan verksamhet signalspana mot trådburen kommunikation.</p> <p>Under hösten 2008 har en politisk överenskommelse träffats som innebär förändringar i förhållande till de nya bestämmelserna. Förändringarna medför att Försvarets radioanstalt endast kommer att få bedriva signalspaning enligt den inriktning som regeringen, Regeringskansliet och Försvarsmakten bestämmer. Denna förändring väcker frågor om hur Säkerhetspolisens och Rikskriminalpolisens behov av underrättelser om utländska förhållanden när det gäller bl.a. internationell terrorism, annan grov gränsöverskridande brottslighet och främmande underrättelseverksamhet mot svenska intressen ska kunna tillgodoses.</p> <h2 id="uppdrag">Uppdraget</h2> <p>En särskild utredare tillkallas med uppdrag att kartlägga Säkerhetspolisens och Rikskriminalpolisens behov av underrättelseinhämtning avseende utländska förhållanden genom signalspaning. Mot bakgrund av kartläggningen ska utredaren, med beaktande av skyddet för den enskildes personliga integritet och med beaktande av Sveriges internationella åtaganden och övriga internationella samarbete, överväga och föreslå hur detta behov ska kunna tillgodoses på ett rättssäkert och effektivt sätt. Förslagen ska utformas så att förhållandet mellan signalspaning i försvarsunderrättelseverksamhet och motsvarande underrättelseinhämtning i polisiär verksamhet tydliggörs. Vid genomförandet av uppdraget ska utredaren beakta utformningen av motsvarande system i jämförbara länder.</p> <p>Utredaren ska överväga alternativa lösningar för att verkställa underrättelseinhämtningen och uppskatta kostnaderna för de olika alternativen.</p> <p>Utredaren ska utarbeta fullständiga författningsförslag.</p> <p>Utredaren är fri att ta upp och lämna förslag i näraliggande frågor som aktualiseras under utredningsarbetet.</p> <p>Uppdragets genomförande</p> <p>Utredaren ska samråda med berörda myndigheter.</p> <p>Till stöd för utredarens arbete ska en referensgrupp med representanter för riksdagspartierna inrättas.</p> <p>Utredaren ska hålla sig informerad om arbetet inom Regeringskansliet med att ta fram kompletterande lagstiftning till lagen <a href="https://lagen.nu/2008:717">(2008:717)</a> om signalspaning.</p> <p>Utredaren ska bedöma de ekonomiska konsekvenserna av förslagen. Om förslagen kan förväntas leda till kostnadsökningar för det allmänna, ska utredaren föreslå hur dessa ska finansieras.</p> <p>Uppdraget ska redovisas senast den 30 juni 2009.</p> <p> (Justitiedepartementet) </p>