Om opengov.se

Opengov.se har som mål att:

  1. visa fördelarna med fri tillgång till data i offentlig sektor,
  2. visa fördelarna med data i öppna format,
  3. bidra till att göra offentlig sektor till en bättre beslutsfattare.

Internet är den moderna världens offentliga rum och genom det har regeringar nu möjlighet att bättre förstå medborgarnas önskemål. Samtidigt kan medborgare enklare delta i dialog med den offentliga förvaltningen oberoende av tid och plats. Information bli mer värdefull när den delas med många och mindre värdefull när den läggs på hög bakom stängda dörrar. Öppen digital offentlig information förbättrar möjligheterna till dialog om vårt samhälle, ger fler möjlighet att ta del av och skapa kultur och möjliggör insyn i hur det offentliga förbrukar medel och presterar.

Via offentlighetsprincipen har vi i Sverige under en lång tid haft möjlighet att ta del av information från staten. Genom att kontakta t.ex. en myndighet kan vem som helst begära ut handligar.

Detta kan ha lett till att vi missat den förändring som pågår i många andra länder just nu. När allt mer information är digitaliserad skapas det möjligheter att vidareförädla denna information för att skapa ett mervärde som det går att bygga företag på.

Dessutom kan man med digital information skapa möjligheter för medborgare att bilda sig en uppfattning om hur offentlig sektor förbrukar medel och presterar. Det ger helt andra möjligheter till insyn och delaktighet i den verksamhet som finansieras med offentliga medel. Tidigare var sådana analyser mycket tidskrävande och krävde inblandning av ett stort antal personer. För den som har en funktionsnedsättning som t.ex. nedsatt syn kan den digitala informationen ge samma möjligheter till inblick i offentlig sektor som för en seende.

Detta är tungt vägande orsaker för att från statens sida skapa principer för hur offentlig verksamhet bör dela med sig av den digitala information de har idag. Denna webbplats syftar till att visa upp de offentliga informationskällor som finns, digitalt tillgängliga eller inte, och skapa en debatt kring principer för öppen offentlig information.

Lästips

  1. PSI-lagen: Lag (2010:566) om vidareutnyttjande av handlingar från den offentliga förvaltningen
  2. Proposition 2009/10:175 Offentlig förvaltning för demokrati, delaktighet och tillväxt
  3. Europaparlamentets och rådets direktiv 2003/98/EG (PDF) av den 17 november 2003 om vidareutnyttjande av information från den offentliga sektorn

Planerad funktionalitet

Remisser är en informationstyp som jag tänkte behandla speciellt. Genom ökad insyn och öppenhet i myndigheternas remissförfaranden skulle staten kunna bli en bättre beslutsfattare. Den digitala tekniken möjliggjör för flera att lämna synpunkter och sammanställa dessa på ett konsekvent sätt. Min tanke med remisshanteringen här är att:

  1. Tillhandahålla information om pågående remisser från olika myndigheter, både via webbplatsen och feeds. dessa blir möjliga att prenumerera på och därmed ökar spridningen.
  2. I ett senare skede tillhandahålla funktionalitet för att lämna synpunkter på en remiss och dess olika delar. Besökare bör kunna kommentera varandras synpunkter och rösta på kommentarer. Jämför t.ex. med funktionaliteten som finns på UserVoice.com. Synpunkterna sammanställs i tid till sista svarsdagen och skickas till avsändaren av remissen vare sig de vill ha den eller ej.

Har du fler idéer om funktionalitet? Dela gärna med dig via feedback-knappen eller kontakta mig på peter.krantz@gmail.com.

Senast uppdaterad 2011-06-21