2011-03-03
I Finland tar man i dagarna troligtvis beslut om principer och riktlinjer för tillgängliggörande av data från den offentliga sektorn. Målet är att data i stor utsträckning ska vara tillgängliga för hela samhället och på så sätt främja innovation och forskning, utvecklandet av digitala produkter tjänster och bidra till medborgarnas medverkan i beslutsfattandet.
Särskilt intressant är att man tar ett helhetsgrepp som inkluderar finansieringsmodeller för myndigheter, interndebitering och transparens.
Från inledningen:
Strävan med de informationspolitiska riktlinjerna är att det digitala materialet ska vara tillgängligt för allmänheten och gå att vidareutnyttja på enhetliga och tydliga villkor som är lika för alla. Datamaterialet ska tillhandahållas på ett sätt som är kostnadseffektivt för den som lämnar ut det och ligger i linje med vad som är bäst för samhällsekonomin som helhet samt i regel inte kostar något för användaren.
För att man ska hitta datainnehållet behövs det enhetliga innehålls- och referensuppgifter och servicekataloger som underlättar användningen av informationen. Datamaterial som får lämnas ut som sådant ska lämnas till användarna i maskinläsbar form via öppna gränssnitt. Stödtjänster för att främja utbudet och användningen av datamaterial bör upprättas.
Inom den offentliga sektorn ska det utvecklas en öppen informationskultur och utvecklingsnätverkens arbete stödjas.
Riktlinjerna driver en långsiktig strategi som styr om statens synsätt på data från att ha varit en resurs som kan säljas till att nytta istället skall uppstå genom att data används.
Informationsanvändning av andra offentliga organisationer
I dokumentet säger man att "man ska avstå från att ta ut avgifter inom statsförvaltningen och när information lämnas ut mellan kommunerna och statsförvaltningen. Betydande konsekvenser som denna modell får för finansieringen inom statsförvaltningens enheter och för kommunernas statsandelar ska beaktas vid beredningen av statsbudgeten".
API:er
"När ny information samlas in och datamaterial digitaliseras ska man se till att den information som får ges ut tillhandahålls så att den kan utnyttjas i en öppen informationsinfrastruktur. De serviceprocesser genom vilka datamaterial produceras och bearbetas, liksom även de datasystem som skaffas för detta, ska förses med öppna gränssnitt som gör att informationen kan visas och användas gång på gång."
En nationell stödtjänst för myndigheter och användare
"Det ska upprättas en nationell stödtjänst (clearing-house) som hjälper myndigheter och användare att lägga ut datamaterial på öppna gränssnitts- och söktjänster. Stödtjänsten ska hjälpa till att införa den öppna infrastrukturen i enlighet med de nationella rekommendationerna, öka kunskapen om hur datamaterialet kan utnyttjas, främja kännedomen om bestämmelserna och om tillämpningen av dem, främja god praxis för offentliggörande av information samt medla i eventuella konflikter om informationens tillgänglighet eller om tillvägagångssätt. Inom stödtjänsten fordras kännedom om informationsrätt. Stödtjänsten ska organiseras av finansministeriet och t.ex. lyda under Statens IT-servicecentral (Suomi.fi)."
Kommentarer